לכבוד הקיץ שהגיע: טיפים להולכים על ארבע ובני ביתם

(0)
לדרג
תוכן מקודם

הטמפרטורה עולה, הקיץ כבר מידפק על דלתנו וזה בדיוק הזמן להכין את חיות המחמד לקראתו. ד"ר אפרת גינגיס, וטרינרית מעל 14 שנה, עם העצות שיעזרו לכלבים ולחתולים שלכם לעבור את החום בשלום

וטרינר
053-5218028 (מספר מקשר)

"לכבוד הקיץ שהגיע", שרה להקת גזוז המיתולוגית על היתרונות ובעיקר החסרונות של העונה החמה. בין אם אנחנו אוהבים אותה ובין אם לא, היא מגיעה והיא בפתח. בדיוק כמו שאנחנו נערכים לקראת הקיץ, כך גם עלינו להכין את חיות המחמד שלנו.

ד"ר אפרת גינגיס, וטרינרית מעל 14 שנה המטפלת בכלבים וחתולים ובעלת רקע וניסיון גם בתחום הוטרינריה הרשותית, אפידמיולוגיה ובריאות הציבור, מספרת על האתגרים וההתמודדויות היומיומיות של הוטרינרים בישראל בעונת הקיץ, תוך מתן דגשים וטיפים לבעליהם למניעה וטיפול. 

המובן מאליו (ובכל זאת לא לכולם) - קרציות ופרעושים

לדברי ד"ר גינגיס, קרציות ופרעושים הם מטרד מציק ומגרד לבעל החיים, אך מעבר לכך הם עלולים להוביל למחלות קשות ולכן חשוב לבצע טיפול מונע בהתאם.

גיניגיס

הוטרינרית ד"ר אפרת גינגיס. צילום: מארי מיכייב 

"למרות שבחורף הם מורגשים פחות", אומרת ד"ר גינגיס, "הטיפול כנגד פרעושים וקרציות חשוב לאורך כל השנה וללא ספק המטרד גובר בעונת הקיץ. הפרעושים קיימים בכל הכלבים והחתולים, גם באלה הנקיים ביותר וגם באלה שלא יוצאים בכלל מהבית. בשלב כזה או אחר, גם אם בכמות קטנה, הכלב שלכם ייעקץ מפרעוש. מעבר למטרד העקיצה והגירודים, הדבר גורם לו לאי שקט, לעתים לאודם מקומי ולפציעה משניים לגירוד, ותיתכן אף תגובה אלרגית, הידבקות בתולעים או קרדיות אוזניים. חשוב לציין שקיימות מחלות קשות יותר המועברות דרך קרציות העלולות אף לגרום לתמותה".

מה צריך לעשות?

"גשו כבר היום לוטרינר שלכם והצטיידו בטיפול מונע לקרציות ופרעושים".

עונת הטיולים בשמש ובים – יש דבר כזה קרם הגנה לכלבים?

עונת הקיץ מזמנת שלל אפשרויות של יציאה מהבית עבורנו ועבור ההולכים על ארבע. אפשר לטייל בשדות, לשכשך בים, או סתם להסתובב בגינת הכלבים. לכן, אומרת ד"ר גינגיס, אחד הדברים החשובים שיש לשים לב אליהם הוא סכנת ההתייבשות.

"כמונו", אומרת ד"ר גינגיס, "חשוב לשמור על חום גופם של כלבים ולכן חובה להקפיד על שהייה בצל ועל שתייה מרובה. גם הם עלולים לחטוף מכת חום, כוויות ברגליים ואפילו להישרף בעור החשוף שלהם, אם זה באף או באזורים של תספורת קצרה".

כיצד מתגוננים מפני השמש?

"כאמור, מקפידים על שהייה בצל ועל שתייה מרובה ואפשר להשתמש גם בקרם הגנה ייעודי לכלבים. כאן המקום להדגיש שלכלב אסור להישאר סגור ברכב". אזהרה נוספת של ד"ר גינגיס נוגעת לבילוי בים. לדבריה, בעת הבילוי בים יש להקפיד ולשמור מפני שתיית מי ים מלוחים שעלולים לגרום לשלשולים, להקאות ואף להתייבשות.

עונת השרב – עונת הנחשים

אחת הסכנות האורבות לחיות המחמד, בעיקר לכלבים שנוטים להסתובב יותר מחוץ לבית, הם בעלי חיים ארסיים. עונת הקיץ היא גם עונת הנחשים. לא תמיד אנחנו יכולים למנוע את המפגש בין הנחש לכלב אך חשוב להיות מודעים לאפשרות הזו כדי שנדע כיצד לפעול במקרה הצורך.

"כלבים", אומרת ד"ר גינגיס, "הם מטבעם יצורים סקרנים וחברותיים. הם מרחרחים בכל מקום, מתעסקים ונובחים על כל מה שזז. על כן שכיחה הפגיעה מבעלי חיים ארסיים בעיקר באזור האף או הפה. כיוון שלא תמיד קל להבחין בנשיכה או בעקיצה עצמה, שימו לב לתגובה הראשונית של הכלב שיכולה להיות צווחה או בכי, המעידים על כאב. בשלב מאוחר יותר המצב עלול להידרדר ולעתים ממש במהירות".

כיצד יש לפעול במקרה של הכשת נחש?

"במצבים אלה אסור להתמהמה ונדרש להגיע לוטרינר בהקדם האפשרי. גם כאן, הדגש העיקרי הוא במניעה, וזאת נעשה על ידי הקפדה על טיולים עם רצועה".

זהירות! מלענים

המלען הוא החלק הקוצני והשעיר שנמצא בקצה השיבולת. בעונת הקיץ המלענים מתייבשים ונושרים בקלות מהשיבולים שנמצאים בשדות ובגינות ברחבי הארץ. "לשערות המלען", מסבירה ד"ר גינגיס, "יש נטייה להיתפס בשערות הפרווה של הכלב, להתחפר ולחדור לעור. אותו קוץ יכול לחדור לתעלת האוזן או האף, בין אצבעות הרגליים, בעפעף - בעצם בכל מקום בגוף. ככל שהכלב יתגרד, ישפשף וינסה להיפטר מהמטרד המציק, כך עלול המלען לחדור עמוק יותר ולהיעלם בעומק העור. קוץ שכבר הצליח לחדור קשה לאיתור, ובהיותו גוף זר שחדר לגוף, נגרמות לכלב מצוקה רבה ובעיות".

איך נמנעים ממלענים?

"במקרה של מלענים, חשובה מניעה. השתדלו להימנע מטיולים בשדות קוצים ושיבולים והקפידו לטייל עם רצועה. לאחר כל טיול חשוב למשש, ללטף ולסרק את הפרווה כדי לנקות אותה משאריות של צמחיה ולכלוך".

כלב, הכן שיערך לקיץ!

עונת הקיץ עבור הכלבים היא גם עונת התספורות. "תורים למספרה בעונת הקיץ מומלץ לשריין כבר אתמול", אומרת ד"ר גינגיס. "בעונה זו המספרות נמצאות ב-FULL BOOKING ואם לא תזדרזו, תאלצו להמתין כבר לסוף אוגוסט".

טיפ אחרון לסיום?

"כלבים שונים דורשים תנאים כאלה ואחרים ולכך יש חשיבות בהיערכות לקיץ. על כן מומלץ להתייעץ ולשאול בעלי מקצוע שמכירים את חיית המחמד שלכם ויידעו להנחות אתכם בהתאם למאפייני מקום המגורים".

(צילום ראשי: שאטרסטוק)

  • צור קשר
וטרינריות בשכונה - יבנה / ד"ר אפרת גינגיס
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום