קרוהן: תרופה חדשה - סטלרה

(4)
לדרג

הטיפול בקרוהן מורכב מאוד - תרופתי, תזונתי, נפשי ולעתים גם כירורגי. לאחרונה אושרה תרופה חדשה, סטלרה (Stelara), המצטרפת לארסנל הטיפולים ההולך ומתרחב בשנים האחרונות. צרכנות רפואית

מאת: פרופ' ג'ראלד פרייזר

למרות המאמצים האדירים המושקעים במחקר, טרם נמצא טיפול המביא לריפוי מלא של קרוהן - מחלת המעי הדלקתית. עם זאת, לאחרונה נרשם הישג לא מבוטל במאבק במחלה, המסייע משמעותית בהקלה על המטופלים הסובלים מהמחלה. ההישג קשור לאישורה של תרופה חדשה לשימוש בישראל. התרופה נקראת סטלרה (Stelara).

האם מדובר בתרופה חדשה?

לא. מדובר בתרופה ותיקה, המצויה בשימוש כבר שנים רבות - אולם אישורה לטיפול במחלת קרוהן הוא בבחינת חידוש. מדובר בחידוש משמח ומבורך. התרופה סטלרה היא תרופה ביולוגית מוכרת, המשמשת לטיפול במחלת פסוריאזיס וכן בדלקות מפרקים.

משנמצא כי תרופה זו מסייעת גם לסובלים מקרוהן, היא אושרה לשימוש גם לטיפול במחלה זו - מה שמרחיב את אפשרויות ההתמודדות עם המחלה. הדבר משתלב עם מגמה מבורכת, בולטת ב-15 השנים האחרונות - מגמה של תנופה בטיפול במחלת קרוהן.

כיצד סטלרה עוזרת בהתמודדות עם מחלת קרוהן?

מחלת קרוהן היא מחלת מעי דלקתית, שאיננה ניתנת לריפוי. חולים הסובלים מהמחלה זקוקים לליווי, מעקב וייעוץ רפואי צמודים, מרופאים מומחים לגסטרואנטרולוגיה, המתמחים בהתמודדות עם מחלות מעי דלקתיות - קרוהן וקוליטיס.

מחלת קרוהן, הפוגמת קשות באיכות חייהם של הסובלים ממנה, מתאפיינת באופי התקפי: ישנן תקופות של התלקחות במחלה, אז מתגברים התסמינים הקשים שהמחלה גוררת. זאת, לצד תקופות של הפוגה - במהלכן תסמיני המחלה מופחתים ונשלטים. אם כך, מטרת הטיפול במחלת קרוהן - להאריך, ככל הניתן, את תקופות ההפוגה והנסיגה של המחלה, כדי לתרום לאיכות חייו של החולה.

לשם השגת מטרה טיפולית, זו ננקטים מספר אמצעים - להתמודדות עם קרוהן. האמצעי הבולט הינו טיפול תרופתי. הטיפול התרופתי בקרוהן נחשב עמוד התווך של המערך הטיפולי בקרוהן - אותו יש להתאים באופן אישי, לכל מטופל ומטופל.

התרופות הקיימות לטיפול בקרוהן - ובכללן התרופה החדשה סטלרה הן הטיפול העיקרי במחלה. התרופות תורמות להפחתת תסמינים, מניעת התלקחות הדלקת והארכת התקופות של ההפוגה, במהלכן המחלה "שקטה" ואיננה מתפרצת. לרוב, התוצאה מושגת על ידי דיכוי המערכת החיסונית. עם כניסתה של סטרלה ל"משחק" - התרחב אפוא ארסנל התרופות לטיפול במחלה.

תסמיני מחלת קרוהן, כאבי בטן ושלשולים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
תסמיני מחלת קרוהן, כאבי בטן ושלשולים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה כולל טיפול במחלת הקרוהן?

כאמור, ב-15 השנים האחרונות נרשמו לא מעט הישגים בתחום הטיפול במחלת המעי הדלקתית קרוהן. בראשית שנות ה-2000, עד לפני כ-15 שנים, ההיצע הטיפולי הקיים היה דל - ומרבית המטופלים לא יכלו למצוא מזור לסבלם.

מחלת קרוהן, במהלכה מתפתחת דלקת כרונית במעיים (המחלה עלולה לערב את כל שכבות המעיים - ולהופיע הן במעי הגס והן במעי הדק) גוררת תסמינים קשים. בין התסמינים: כאבי בטן, שלשולים (לרבות שלשול דמי ו/או רירי), חום גבוה, חוסר תיאבון, ירידה במשקל, עייפות וחוסר חיוניות.

הטיפול במחלת קרוהן נחשב לטיפול מורכב ומסובך. ישנם מספר אמצעים מרכזיים לטיפול במחלת קרוהן -ומומלץ לשלב ביניהם. כדי לרקום טיפול יעיל ומוצלח במחלת קרוהן, יש להקפיד על שני תנאים בסיסיים.

התנאי הראשון: שהטיפול יהיה טיפול רב תחומי - ויכלול מספר מומחים המספקים מענה מקצועי להיבטים השונים של המחלה ולהשלכותיה המגוונות.

התנאי השני: שהטיפול יהיה טיפול מותאם אישית. רופא מומחה לגסטרואנטרולוגיה ירקום את הטיפול ויעדכן את הטיפול, יעקוב אחרי המטופל - ויתווך בין כל הגורמים המעורבים ובין כל האמצעים הטיפוליים הזמינים.

איזה אמצעים טיפוליים קיימים למחלת קרוהן?

על פי רוב, מחלת קרוהן מטופלת באחד או יותר מהאמצעים הבאים:

טיפול תרופתי: לרוב, הטיפול התרופתי בקרוהן יכלול תרופה (אחת או יותר) - שעיקר פעולתה דיכוי המערכת החיסונית, הפחתת הדלקת וטיפול בתסמינים. הטיפול במחלת קרוהן הוא טיפול ארוך טווח, הכולל הרבה מאוד ניסוי וטעיה. ישנן מספר תרופות היכולות לסייע למטרות הטיפול - ונהוג לשלב ביניהן, בשלבים שונים של המחלה, בהתאם למאפייני המחלה ולמאפייני החולה.

לגבי אופן השילוב של תרופות לטיפול, ישנן שתי גישות טיפוליות שולטות. ישנם רופאים גסטרואנטרולוגים שיבחרו לתת קודם את התרופות החזקות - כדי להשיג הפוגה במחלה; ולאחר מכן, יפחיתו את עוצמת הטיפול, כאשר ההפוגה מושגת.

לעומת זאת, רופאים אחרים יבחרו דווקא בגישה הפוכה - וירשמו לחולים תרופות "קלות"; אם תרופות אלה לא ישיגו שיפור או הטבה ו/או יגרמו לסיבוכים כלשהם - הרופאים יעברו לתרופה חזקה יותר. כלומר: המעבר מתרופה לתרופה יתבצע רק כשהמומחה יתרשם, לאחר מעקב ובדיקה, שהתרופה איננה מספקת - ויש צורך בטיפול חזק יותר.

טיפול תזונתי: תזונה היא אחד הגורמים החשובים ביותר המשפיעים על "התנהגות" המחלה, על תסמיניה ועל ביטוייה. לפיכך, חשוב ביותר שחולי קרוהן יקבלו הדרכה תזונתית צמודה.

טיפול כירורגי: זוהי האופציה הטיפולית האחרונה, שתיבחר במקרה שהתרופות אינן תורמות להקלה הרצויה. במקרים בהם התרופות לא ישפיעו, לא יצרו תגובה רצויה, או יגררו סיבוכים (למשל: התפתחות זיהומים עקב דיכוי מערכת החיסון) - ייתכן שיהיה צורך בניתוח.

מחלת קרוהן, דלקת כרונית במעיים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
מחלת קרוהן, דלקת כרונית במעיים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

איזה מומחים אמורים להיות מעורבים בטיפול במחלת קרוהן?

כאמור, על הטיפול אחראי רופא גסטרואנטרולוג, שילווה את הפרויקט הטיפולי - שיכלול גם קבלת ייעוץ מתזונאי קליני (יש להקפיד על תזונאי מומחה במחלות מעי דלקתיות) וסיוע בתחום בריאות הנפש: לא מעט חולי קרוהן סובלים מבעיות פסיכולוגיות לאחר האבחון - ומתקשים להתמודד עם קיום המחלה, עם היותה חשוכת מרפא ועם השלכותיה. תופעות נפשיות כגון דיכאון וחרדה נפוצות בקרב החולים - ולכן רצוי שיקבלו גם טיפול רגשי-נפשי, כחלק מהטיפול הכולל במחלה.

לסיכום: הטיפול במחלת קרוהן הוא טיפול משולב - תרופתי ותזונתי (ולעתים גם כירורגי, כאשר אין מנוס מכך). בכל הנוגע לתרופות, נרשמה לאחרונה בשורה טובה לחולים בקרוהן, עם אישורה של סטלרה - תרופה ביולוגית ותיקה - לטיפול במחלה (עד כה נעשה שימוש בסטלרה במחלות אחרות - פסוריאזיס ודלקות מפרקים). באופן טבעי, המתמודדים עם קרוהן עלולים לסבול מקשיים רגשיים-נפשיים; לכן, רצוי כי ייעזרו גם בטיפול רגשי-נפשי.

פרופ' ג'ראלד פרייזר הוא מנהל היחידה למחלות מעי דלקתיות, מרכז רפואי רבין ביה"ח בילינסון, סגן מנהל המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום קרוהן וקוליטיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום