הרניה ואשך תמיר: כן, לנתח בהקדם

(0)
לדרג
תוכן מקודם

תינוקות וילדים רבים עלולים לסבול מהרניה או מאשך תמיר (שלא ירד למקומו בשק האשכים). הורים, שימו לב: מומלץ לעבור ניתוח בהקדם. כל דחייה עלולה לגרום סיבוכים

רופא כירורג ,מומחה לכירורגיה כללית
077-9974071 (מספר מקשר)

הרניה (בקע מפשעתי) ואשך תמיר הם מצבים רפואיים שבהם הזנחה עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך, למרות שעל פני הדברים נדמה שלא מדובר בבעיה חמורה. לכן, יש חשיבות רבה לאבחון ולטיפול במועד.

מהי הרניה בקרב ילדים?

הרניה (נקראת גם בקע מפשעתי) היא חור בדופן הבטן התחתונה, שלא נסגר בחיים העובריים - פגם מולד, השכיח בקרב כ-3% מהתינוקות; ובכ-30% מהפגים (פי 5 בבנים, מאשר בבנות).

מהו הביטוי הקליני של בקע מפשעתי?

הבקע המפשעתי מתבטא בנפיחות במפשעה. למרות שמדובר בפגם מולד, הביטוי של בקע מפשעתי עשוי להופיע בכל גיל, ללא סיבה ברורה.

האם בקע מפשעתי נחשב מסוכן?

כשלעצמו, הבקע המפשעתי אינו מסוכן. עם זאת, יש סכנה גדולה ל"כליאת בקע": מצב שבו תוכן מחלל הבטן (למשל המעי) יוצא מהחלל הגדול אל התעלה המפשעתית הצרה - ונכלא בה. זהו מצב חירום רפואי, המחייב טיפול מיידי, מפני שבמצב כזה נפגעת אספקת הדם לתוכן הכלוא; אם התוכן הכלוא לא יוחזר לחלל הבטן בהקדם - ייווצר בו נמק.

בכ-10% מהמקרים בקרב בנים, כליאת בקע גורמת נזק לכלי הדם שמוליכים לאשך - וכתוצאה מכך, להתנוונות האשך.
לעומת זאת, אצל בנות יש סכנה ליציאה של שחלה מחלל הבטן לתעלה המפשעתית. היות שהחצוצרה ממוקמת בין חלל הבטן לתעלה, חוסר טיפול במועד עלול לגרום נזק בלתי הפיך לחצוצרה.

פגם מולד. צילום: שאטרסטוק
פגם מולד. צילום: שאטרסטוק

כיצד מאבחנים את הבעיה?

כאשר מזהים נפיחות במפשעה, חשוב להגיע לבדיקה אצל רופא מומחה בתחום, שידע להבדיל בין פתולוגיות דומות - חלקן עשויות לעבור מאליהן; לעומתן, לחלק מהפתולוגיות אין סיכוי לחלוף מאליהן - ויש לטפל בהן באופן יזום.


מהו הטיפול בבקע?

הטיפול בבקע הוא טיפול ניתוחי, שבו תופרים את החור בדופן הבטן התחתונה. מאחר שמדובר בפגם מולד, יש שכיחות גבוהה יותר לקיום בקע בצד השני של המפשעה, שטרם התגלה - ועשוי לבוא לידי ביטוי בכל גיל. מסיבה זו נוהגים - בכל מקרה של ניתוח בקע מפשעתי בילד - לבצע בדיקת לפרוסקופיה יזומה, כדי לחפש בקע נוסף, בצד השני.

הבדיקה מתבצעת דרך שק הבקע, נמשכת כדקה בלבד - וכלל אינה כרוכה בסיכון. בכ-20% מהילדים, מוצאים בבדיקת הלפרוסקופיה היזומה בקע בצד השני, שלא הגיע לידי ביטוי קליני. כך, "חוסכים" לילדים ניתוח נוסף.

מה מהלך ההחלמה לאחר ניתוח בקע?

במרבית המקרים, הניתוח הוא ניתוח אמבולטורי (ללא אשפוז) המתבצע תחת הרדמה כללית. כשעתיים לאחר הניתוח, משוחרר הילד לביתו ויכול לשוב לפעילות רגילה, כעבור יומיים.

חשוב לדעת: דחיית הטיפול בבקע עלולה לגרום נמק וסיבוכים נוספים שונים, שלעתים מצריכים ניתוח פתיחת בטן וכריתת מעי; לכן, חשוב מאוד לנתח את הבקע - מיד עם גילויו.

מהו אשך תמיר?

אשך תמיר הוא אשך שלא ירד למקומו בשק האשכים. התופעה נפוצה בכ-3% מהילודים הזכרים; תהליך ההתפתחות מושלם במהלך ששת החודשים הראשונים.

מהי הסכנה באשך תמיר?

אשך שאינו נמצא במקומו בשק האשכים - לא מקבל אספקת דם. לכן, עם הזמן, האשך נפגע - ומתחיל להתנוון. בנוסף, השהייה של האשך בסביבת גוף שהטמפרטורה בה גבוהה ב-2 מעלות מהטמפרטורה בשק האשכים, פוגעת בפריון.


חשוב להגיע לבדיקה אצל רופא מומחה בתחום. צילום: שאטרסטוק
חשוב להגיע לבדיקה אצל רופא מומחה בתחום. צילום: שאטרסטוק

מתי יש לטפל באשך תמיר?

מחקרים שעקבו אחר הנזק שנגרם לאשך תמיר לאורך זמן, מצאו כי בששת החודשים הראשונים שלאחר הלידה, שבהם כאמור נמשך תהליך ההתפתחות - לא נגרם לאשך התמיר שום נזק.

בעשור האחרון, מקובל לנתח אשך תמיר רק בגיל שנה. מדובר בטעות, מפני שיש הוכחות לכך שנזק בלתי הפיך מתחיל להיגרם כבר החל מהחודש השישי. לכן, חשוב מאוד לבצע את תהליך האבחון ולקבל החלטה לגבי הטיפול הניתוחי, בגיל 6 חודשים (ולא מאוחר יותר).

מהו תהליך האבחון?

כדי לאבחן אשך תמיר ולטפל בו במועד - חשוב מאוד להביא את הילד לבדיקה אצל רופא מומחה בכירורגית ילדים, בגיל 6 חודשים; אם האשך אינו במקום - יש לבצע ניתוח בהקדם האפשרי.

מה מהלך הניתוח?

בניתוח עצמו, פותחים את התעלה המפשעתית, משחררים את כלי הדם של האשך, מניחים ומקבעים אותו בשק האשכים.
שימו לב: נכון להיום, חלק מרופאי הילדים עדיין ממליצים לנתח רק בגיל שנה. זוהי גישה ישנה ומוטעית. לכן, חשוב לדעת את הדברים לאשורם - ולקבל חוות דעת ממומחה בתחום.

לסיכום: הרניה בילדים ואשך תמיר עלולים לגרום לנזק בלתי הפיך, אם לא יאובחנו ויטופלו במועד. הורים, שימו לב: חשוב שלא להשתהות - קחו את התינוק להיבדק כבר בגיל חצי שנה. במקרה הצורך, יש לבצע ניתוח בהקדם.

ד"ר גד לוטן הוא מנהל המחלקה לכירורגית ילדים, במרכז הרפואי תל אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום