סאונה יבשה: פחות אירועים מוחיים

(0)
לדרג

אוהבים לבלות בסאונה? מחקר חדש מצא כי שימוש תדיר בסאונה יבשה בקרב גברים ונשים בגיל העמידה ובקשישים עשוי להפחית את הסיכון לאירועים מוחיים בעתיד

מאת: ד"ר עמית עקירוב

שימוש תדיר בסאונה יבשה עשוי להיות מלווה בסיכון מופחת משמעותית להופעה חדשה של אירועים מוחיים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מאירופה, שפורסמו בכתב העת Neurology.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין תדירות שימוש בסאונה ובין הסיכון לאירועים מוחיים בעתיד. הם בחנו את הרגלי השימוש בסאונה של 1,628 מבוגרים בגילאי 53-74 שנים, ללא היסטוריה של אירועים מוחיים. לצורך המחקר סווגו המשתתפים לאחת משלוש קבוצות, בהתאם לתדירות השימוש בסאונה: פעם בשבוע, 2-3 פעמים בשבוע ו-4-7 פעמים בשבוע.

במהלך מעקב של כ-15 שנים תועדו 155 אירועים מוחיים. בהשוואה למשתתפים שרחצו בסאונה פעם בשבוע, הסיכון לאירוע מוחי היה נמוך ב-61% בקרב אלו שרחצו 4-7 פעמים בשבוע. לאחר שנלקחו בחשבון גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם ומשתנים נוספים, הסיכון נותר על כנו ועדיין היה נמוך ב-61%.

הקשר בין תדירות השימוש בסאונה ובין הסיכון לאירוע מוחי לא הושפע מגיל, מין, או מאפיינים קליניים אחרים. הקשר היה דומה בהערכת אירועים מוחיים איסכמיים, אך החוקרים מדווחים על קשר מתון בהערכת אירועים מוחיים המורגיים, ממצא העשוי לנבוע משיעור אירועים נמוך (34 מקרים).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בגברים ובנשים בגיל העמידה ובקשישים, שימוש בסאונה בתדירות גבוהה מלווה בסיכון מופחת משמעותית להופעה חדשה של אירועים מוחיים. הממצאים תומכים במחקר קודם שמצא כי השימוש בסאונה הפחית את הסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום