בעיות ורידים: טיפולים חדשניים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים מבעיות בוורידים? אל תזניחו: לא מדובר רק במטרד אסתטי, אלא בבעיה רפואית ממשית העלולה להסתבך. החדשות הטובות: מגוון שיטות חדשניות מאפשרות לטפל ביעילות בבעיות ורידים. תכירו: טיפולי לייזר, הזרקת קצף והזרקת דבק

רופא כלי דם ,מומחה לכירורגיית כלי דם
077-9977294 (מספר מקשר)

תופעת דליות הוורידים, או כפי שהיא נקראת בשפה רפואית - אי ספיקה ורידית - היא תופעה מאוד שכיחה. יותר מ-60% מהאוכלוסיה מעל גיל 50 סובלים מהתופעה (בעיקר נשים). הגורמים להיווצרות אי ספיקה ורידית הם בעיקר תורשתיים. אצל נשים, הריונות מהווים סיבה נוספת.

אי ספיקה ורידית נוצרת בעקבות בעיה בשסתומים של מערכת הוורידים השטחית, האחראית להעברת 10% מנפח הדם ברגליים למערכת הוורידים העמוקה, הראשית, המנקזת את הדם ללב ולריאות.

במקרים בהם שסתומי המערכת השטחית אינם תקינים, הדם שאמור לזרום במעלה הרגל ולהתחבר לוורידי המערכת העמוקה, זולג מטה - דרך השסתומים הלקויים - ומצטבר בוורידים התחתונים.

אי ספיקה ורידית עשויה להחמיר עם הגיל, אחרי כל הריון נוסף או כאשר המקצוע מכתיב עמידה ממושכת במקום אחד (לדוגמה: ספר או שף) או הרמת משאות כבדים. תסמיני התופעה יהיו עוצמתיים יותר בערב, אחרי יום שלם על הרגליים; בקיץ, כשהחום גורם לכלי הדם להתרחב; לאחר עמידה ממושכת במקום אחד, בלי להניע את הרגליים; ואצל נשים, סביב המחזור החודשי.

תחושה של חום או גירוד ברגל. צילום: שאטרסטוק

מדוע חשוב לטפל באי ספיקה ורידית?

אי ספיקה ורידית מהווה בעיה רפואית, הכרוכה בתסמינים רבים ובלתי נעימים, כגון: תחושה של חום או גירוד ברגל, נפיחות, כיווצי שרירים ברגליים, כאבים, רגליים כבדות, עייפות וקושי  לעמוד לאורך זמן.

לאורך השנים, אי ספיקה ורידית עלולה לגרום לפיגמנטציה (שינוי בצבע העור) באזור השוק. לרוב, יופיע בתחילה צבע חום בחלק הפנימי של השוק ליד הקרסול. בהמשך, עלול הצבע החום להתפשט ולהופיע בכל החלק הפנימי של השוק, מהקרסול עד לברך.

בנוסף, עלולה להתפתח בצקת, שתלווה במהלך השנים גם בפגיעה במערכת הלימפתית; עלולים להיווצר קרישי דם ודלקות, דימום כלפי חוץ ופצעים קשים לריפוי (כיבים).

ביטוי נוסף של אי ספיקה ורידית, בהיבט האסתטי, הוא הופעת ורידים גדולים ובולטים לאורך השוקיים.

מה כולל תהליך האבחון שעובר המטופל?

האבחון הרפואי מתחיל בלמידת התלונות של המטופל ואופי התסמינים מהם הוא סובל בחיי היומיום. בנוסף לכך, מתבצעת בדיקת דופלקס של מערכת הוורידים - מיפוי של מערכת הוורידים ברגל, באמצעות אולטרסאונד.

באמצעות בדיקה זו, ניתן להבין אם מדובר בבעיה רפואית או בעיה אסתטית בלבד; ולהסיק מה יהיה הטיפול המתאים ביותר, על פי מצב מערכת הוורידים של המטופל: האם הוורידים הראשיים ישרים או מפותלים, האם יש התפצלויות מרובות לענפים ועוד.

מהן השיטות הוותיקות לטיפול בבעיות ורידים?

טיפול שמרני: הטיפול השמרני מורכב מהפעלה של הרגליים (בעמידה ממושכת: העברת משקל מרגל לרגל; בישיבה: הפעלה של הרגליים כמו דוושות) ושימוש בגרביים אלסטיות כדי למנוע נפיחות והצטברות של הדם בוורידים.

יתרונות: מתאים לכולם, לא פולשני.

חסרונות: משמר את המצב כפי שהוא ומונע החמרה, אך למעשה הטיפול השמרני אינו מתערב ומטפל בבעיה.

ניתוח תלישה: ניתוח בו מבוצעים חיתוך, תלישה וסילוק של ורידי המערכת השטחית, הבלתי תקינים.

יתרונות: טיפול מתערב ומטפל.

חסרונות: הטיפול הפולשני ביותר, הדורש הרדמה כללית או אפידורלית (הרדמה של פלג הגוף התחתון), כרוך בחתכים ולכן מותיר צלקות, מצריך תקופת החלמה ארוכה יחסית, לא ניתן לביצוע בשתי הרגליים בו זמנית, מכיוון שלא ניתן לדרוך על הרגל זמן מה לאחר הניתוח. בנוסף לכל אלה, צפויה הישנות (הופעה מחדש של ורידים שנתלשו) בשיעור גבוה, 30%-50% תוך חמש שנים.

אילו טיפולים חדשניים קיימים כיום לטיפול בבעיות ורידים?

משנת 2000 ואילך, התפתחו מספר טיפולים חדשים. טיפולים אלה, בדומה לניתוח התלישה הוותיק, מבוססים כולם על עיקרון זהה: ביטול מערכת הוורידים השטחית, המהווה למעשה מערכת רזרבית, שהגוף מסוגל לחלוטין להתנהל בלעדיה, אם אינה פועלת כראוי.

טיפולים בעזרת חום: בשיטה זו, נעשה שימוש בסיב מיוחד המוכנס אל הווריד, כדי לגרום לנזק (מכוון) בדופן הפנימי של הווריד, באמצעות חום וכך למנוע את זרימת הדם דרך הווריד. טיפול זה עשוי להתבצע באחת משלוש שיטות שונות: 1. באמצעות לייזר, שיטה המקובלת בעיקר כשיש ורידים מאוד רחבים (או גדולים), הנמצאים עמוק יותר ברגל; 2. באמצעות גלי רדיו, עבור ורידים מעט יותר קטנים ויותר שטחיים; 3. באמצעות קיטור, בעיקר כשמדובר בוורידים מאוד מפותלים, כשיש התפצלויות לענפים מרובים או כשבוצע בעבר ניתוח תלישה במטופל.

יתרונות: טיפול חד פעמי, המבוצע תחת הרדמה מקומית, לרוב אינו כרוך בחתכים (ולכן גם לא בצלקות); ניתן לביצוע בשתי הרגליים במקביל; משך החלמה קצר יחסית - 10 דקות אחרי ביצוע הפרוצדורה, המטופל כבר קם ומסתובב במסדרון, חצי שעה לאחר מכן המטופל ישוחרר ויוכל ברוב המקרים לחזור לפעילות רגילה כבר למחרת.

חסרונות: הפרוצדורה מצריכה ציוד מיוחד וחייבת להיות סטרילית. לכן, מבוצעת בחדר ניתוח בלבד.

הזרקת קצף: בשיטה זו מוזרק, לוורידי המערכת השטחית חומר מטרש מוקצף, ה"מתיישב" על דופן הווריד וגורם נזק כימי. התרופה מוזרקת בצורת קצף סמיך ה"דוחה" את הדם ומאפשר זמן פעולה ארוך יותר על הדופן הפנימית של הווריד. הטיפול נעשה בסדרה הנמשכת בממוצע 3-4 טיפולים, עם הפרש חודש בין טיפול לטיפול.

יתרונות: נעשה במרפאה, ללא כל הרדמה, לא כרוך בחתכים ולכן גם לא בצלקות; ניתן לביצוע בשתי הרגליים בו זמנית.

חסרונות: טיפול ארוך, הנמשך מספר חודשים.

קלריוויין (ClariVein): טיפול המשלב הזרקת תרופה מטרשת קצף עם גרימת נזק מכני לדופן הפנימית של הווריד, באמצעות סיב מיוחד המוכנס לווריד ומסתובב במהירות.

יתרונות: נעשה במרפאה, תחת הרדמה מקומית, לא כרוך בחתכים ולכן גם לא בצלקות, ניתן לביצוע בשתי הרגליים בו זמנית.

חסרונות: לא תמיד ניתן להשלים את הטיפול בפעם אחת. לפעמים, יהיה צורך בטיפול נוסף.

ונה סיל (VenaSeal) - הזרקת דבק: גם בשיטה זו, מוכנס סיב מיוחד אל הווריד; ודרכו, מוזרק דבק מיוחד, הגורם לדפנות הווריד להידבק זו לזו.

יתרונות: אינו כרוך בחתכים ולכן גם לא בצלקות, ניתן לביצוע בשתי הרגליים בו זמנית. אינו מצריך שימוש בגרב אלסטית - הנחוצה, במשך כשבוע, לאחר כל אחת מהשיטות האחרות; אינו מצריך זריקות הרדמה מיוחדות לבידוד הוורידים, המתבצעות אף הן בכל השיטות האחרות

חסרונות: מבוצע בחדר ניתוח; עדיין לא נתמך על ידי קופות החולים, אלא רק על ידי חברות הביטוח.

לאחר הטיפול, עשוי המטופל לחוש אי נוחות ואף כאב. צילום: שאטרסטוק

האם הטיפולים החדשניים כרוכים בתופעות לוואי כלשהן?

כל השיטות המתוארות לעיל כרוכות בתופעות לוואי דומות. לאחר הטיפול, עשוי המטופל לחוש אי נוחות ואף כאב, הצפויים לחלוף במהירות. ניתן לצפות להקלה מהירה ומשמעותית בתסמינים רבים, מהם סבל המטופל לפני ביצוע הפרוצדורה. מידת ההישנות כ=10-15% בלבד.

לעומת זאת, מבחינת מראה הרגל, עשוי המטופל לחוש כי יש החמרה, מכיוון שעשויה להופיע פיגמנטציה ומכיוון שהוורידים עצמם הופכים מאוד נוקשים. תופעות אלה יחלפו אף הן, אבל רק לאחר מספר חודשים. לכן, מטופל שבוחר לעבור טיפול רק בשל סיבות אסתטיות, צריך לקחת בחשבון את משך הזמן עד לשיפור ואת ההחמרה הזמנית (במובן האסתטי).

חשוב לציין כי כל הטיפולים, למעט, כאמור, הטיפול בשיטת ונה סיל, נתמכים על ידי קופות החולים ועל ידי חברות הביטוח.

לסיכום: לפני הכל, בעיות ורידים הן עניין רפואי, הכרוך בתסמינים לא נעימים המכבידים על ההתנהלות היומיומית ובסיכון להידרדרות והחמרה. שיטות טיפול חדשניות מאפשרות להתערב ולטפל בבעיה באופן אפקטיבי ויעיל. זמן ההתאוששות הצפוי קצר יחסית וניתן צפות להקלה מהירה בתסמינים.

פרופ' סמי ניטצקי הוא מומחה למחלות כלי דם ודליות ורידים, מנהל היחידה לכירורגיה של כלי דם היקפיים; סגן מנהל המחלקה לכירורגיה של כלי דם והשתלות בביה"ח רמב"ם.

 

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום